TEDxAmsterdam 2018: The Big X

De toekomst is een grote puzzel en we zijn er allemaal deel van

Voor de tiende editie van TEDxAmsterdam heeft Stichting Nieuwe Helden een dramaturgische rode draad gecreëerd. Deze vond plaats door het hele programma heen. Van het begin tot het eind. Bezoekers werden deel van een overkoepelend verhaal. Elk dagdeel was verbonden aan elkaar en deel van een groter geheel.

Dat groter geheel was gevormd rondom het thema van dit jaar: ‘The Big X’. The Big X stond onder andere voor het 10 jarig bestaan van TEDx, alle inspirerende TED-talks die gehouden zijn en de stad Amsterdam. De stad waar we van houden en die ons inspireert. Maar de X stond ook voor iets anders, wat alles bij elkaar bracht. ‘The Big X’ ging over het grote onbekende. Het ging over de antwoorden van vragen die gaan over de toekomst. Door de complexe tijden waarin we leven, ging het vieren van een evenement zoals TEDx niet alleen over het benoemen van mijlpalen, maar ook over vooruit kijken. Hoe ziet Amsterdam er uit over 10 jaar? Wat zijn de obstakels en mogelijkheden? Er zijn een hele boel vragen die we kunnen stellen en zelfs meer antwoorden die we kunnen geven.

De toekomst is een grote puzzel. Maar de vraag is: wie heeft de antwoorden?
Wij allemaal.
Wij zijn allemaal deel van de toekomst.
Wij zijn allemaal een stuk van de grote puzzel.

De leidende draad van TEDxAmsterdam 2018 was de grote puzzel. De grote puzzel waar iedereen een deel van is. Iedereen die naar TEDx kwam kreeg dan ook een fysiek puzzel stuk. Bezoekers, sprekers, verhalenvertellers, performers, iedereen. Op hun stuk konden ze hun bijdrage aan de toekomst tekenen. Iedereen koppelde zijn of haar stuk aan het stuk van iemand anders. In verschillende foyers naar de main stage. Hierdoor ontstonden enorme puzzel sculpturen. En, terwijl het programma van de dag verliep, groeide het decor op de main stage. Tijdens de grote eindshow kwamen alle puzzelstukken samen waarna het publiek een puzzel stuk mee naar huis kon nemen.

The Big X Brainstorm

Stichting Nieuwe Helden heeft meer dan een inspirerende opening en afsluiting gecreëerd waarin het puzzelconcept aanwezig was. We hebben namelijk iets gedaan dat nog nooit eerder gedaan is in de geschiedenis van TEDx. Wij hebben de grootste brainstormsessie van Amsterdam gehouden over de toekomst van de stad: The Big X Brainstorm. Dit vond plaats in de grote hal van het Internationaal Theater Amsterdam. Wij nodigden een grote groep sprekers uit rondom vijf actuele thema’s die in de huidige maatschappij een belangrijke rol spelen: Gezondheidszorg, Technologie, Cultuur, de Mensheid en het Milieu.

Gebaseerd op hun eigen expertise vertelden deze TEDxTrigger Speakers een ‘triggering’ verhaal. Maar, ze hadden ook de input van het publiek nodig, want wij zijn allemaal deel van de toekomst; wij zijn allemaal een stuk van de grote puzzel. Daarom namen de TEDxTrigger Speakers ook een puzzel stuk mee waar één concrete vraag op stond en vroegen ze de bezoekers om een antwoord te bedenken die ze visualiseerden op een puzzel stuk. Deze koppelde ze dan aan zijn of haar eigen stuk.

Hierdoor creëerden de bezoekers een zelf-gemaakte tentoonstelling over de toekomst van de stad, bestaand uit vijf kern sculpturen gericht op de vijf kern thema’s. Ondertussen liepen twee professionele tekenaars rond tijdens de brainstorm sessie en maakten zij vijf tekeningen, één van elk thema, die getoond werd aan het einde van de dag door de top 5 TEDxTrigger Speakers en beschikbaar werd voor de pers.