De Grote Kunstshow: Atelier Van Lieshout

Lucas presenteert Theatrale show rondom werk Rotterdamse kunstenaar Joep van Lieshout

Theatrale show rondom werk Rotterdamse kunstenaar Joep van Lieshout

Op zondag 11 februari 2018 hostte Lucas De Man in Theater Rotterdam eenmalig een bijzondere editie plaats van De Grote Kunstshow, tijdens de Art Rotterdam Week 2018. De editie werd in zijn geheel gewijd aan het werk van Atelier Van Lieshout, de internationaal gerenommeerde studio van de Rotterdamse kunstenaar Joep van Lieshout.

In een anderhalf uur durende show werden de sculpturen, meubels, machines en installaties van Atelier Van Lieshout theatraal tot leven gewekt. Met licht, muziek, monologen, interviews en theater werden hoogtepunten uit Van Lieshouts omvangrijke oeuvre gepresenteerd samen met niet eerder vertoond werk uit zijn project CryptoFuturism. Systemen, macht, autarkie, leven en dood zijn de fascinaties van Joep van Lieshout – ideale ingrediënten voor een prikkelende, theatrale show.

De Grote Kunstshow
De Grote Kunstshow brengt beeldende kunst op een nieuwe manier voor het voetlicht. Tijdens een anderhalf uur durende voorstelling passeren kunstwerken de revue in theatrale acts die verrassen, vermaken, beter doen kijken en tot denken aanzetten. Vorige edities van De Grote Kunstshow waren een groot succes. “Fris, aantrekkelijk en vernieuwend”, kopte de Volkskrant bij de eerste editie in de Stadsschouwburg Amsterdam. De afgelopen jaren vonden Kunstshows plaats in Amsterdam, Den Haag, Haarlem en Leiden, met kunstwerken uit collecties van onder meer het Gemeentemuseum Den Haag, Het Frans Hals Museum|De Hallen en de Lakenhal Leiden. De editie met Atelier Van Lieshout was de eerste waarbij De Grote Kunstshow werken presenteert van één enkele, nog levende kunstenaar.

De Grote Kunstshow is een initiatief van cultureel ondernemer Johan Idema, in samenwerking met Theater Rotterdam en met advies van curator Heske ten Cate. Atelier van Lieshout stelt de kunstwerken beschikbaar, initiatiefnemer Johan Idema is verantwoordelijk voor de presentatie ervan.

De Grote Kunstshow wordt mede mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds, Rotterdam Festivals, Stichting Educatie en Cultuur, Stichting Swart-van Essen en de Erasmusstichting.