‘Goud van Brabant’ in race voor Europa Nostra Award

Den Haag, 15 november 2018 – Met Goud van Brabant brengt de provincie Noord-Brabant mensen op een unieke wijze met elkaar in gesprek over het heden, het verleden en de toekomst. De multimedia-productie daagt creatieve mensen uit, van amateur tot professional, om verhalen over vroeger te verbeelden. Het project is ingediend voor de Europa Nostra Award, dé prijs op het gebied van erfgoed. Gedeputeerde Henri Swinkels overhandigde het dossier gistermiddag persoonlijk bij Europa Nostra. o ignored

Goud van Brabant gaat niet alleen over grote verhalen van de bestuurlijke of bevochten geschiedenis, ons religieus erfgoed of de innovaties in Brabant, maar juist ook over de kleine, persoonlijke verhalen van Brabanders. De resultaten van Goud van Brabant zijn te vinden op de website en diverse social media. En elke woensdagavond op Omroep Brabant, als de verschillende onderdelen samen een tv-programma van een half uur vormen. o ignored

Rijke geschiedenis
Diverse Brabanders vertellen op hun eigen manier een verhaal uit de rijke geschiedenis van Brabant. Kinderen interviewen opa’s en oma’s over hun persoonlijke erfgoedverhaal. Bekende Brabanders bezoeken plekken waar je de geschiedenis van Brabant nog kunt voelen. Filmmaker Daan Jongbloed geeft een inkijkje in de maanden die hij doorbracht met de laatste zes Kruisheren in het klooster Sint Agatha. En elke week is er een korte film van een talentvolle cultuurmaker die met film, fotografie, dans of animatie een verhaal uit de Brabantse geschiedenis vertolkt.
Stichting Nieuwe Helden ontwikkelde het format/concept, en voerde het samen met de provincie en Erfgoed Brabant uit.  o ignored

De inzending wordt ondersteund door diverse prominenten op het gebied van erfgoed en cultuur. Zo werden aanbevelingsbrieven geschreven door onder anderen Ingrid van Engelshoven (minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap), Susan Lamers (directeur Rijksdienst Cultureel Erfgoed) en Charles de Mooij (directeur Het Noordbrabants Museum). o ignored

Persoonlijke verhalen
Gedeputeerde Henri Swinkels: “We denken dat dit project een goede kans maakt. Het is een prachtige manier om mensen te betrekken bij hun erfgoed. Erfgoed leeft, en is van ons allemaal, en dat zie je echt bij dit project. Van de kleine, persoonlijke verhalen van opa’s en oma’s en de bekende Brabanders die bijzonder erfgoed bezoeken, tot en met de werkelijk prachtige korte films van Brabantse culturele talenten. Zo brengen we erfgoed van de Brabanders heel dicht bij de Brabanders.”  o ignored

European Prize
De European Union Prize for Cultural Heritage/Europa Nostra Awards is één van Europa’s meest eervolle prijzen op het gebied van erfgoed. De Europese Commissie ondersteunt de prijs sinds 2002 via het Creative Europe subprogramma Cultuur. Alle ondersteunde projecten zijn mooie voorbeelden van wat organisaties en burgers kunnen doen voor Europees erfgoed, door het bijvoorbeeld onderdeel te laten zijn van het dagelijks leven en het erfgoed te behouden voor volgende generaties.  o ignored

Maximaal dertig erfgoedprojecten ontvangen een prijs. Hiervan zullen zeven projecten een Grand Prix van 10.000 euro ontvangen. Eén project ontvangt de Public Choice Award.We willen het project ‘Goud van Brabant’ graag op een Europees podium plaatsen, omdat we geloven dat het concept ook andere Europese regio’s kan inspireren.

Voor meer informatie over het project: www.goudvanbrabant.nlwww.goudvanbrabant.nl

Voor meer informatie over Europa Nostra en de award: www.europanostra.org