Village Oostende

Interactieve theatrale tentoonstelling van een paar kilometer over ongelijkheid

The Village Oostende is een interactieve theatrale tentoonstelling van een paar kilometer lang met als het thema: ongelijkheid.

Onderzoek
Vanaf begin 2018 hebben wij het thema armoede/ongelijkheid onderzocht. Dit onderzoek bestond uit het lezen van boeken als Homo Deus van Harari (2015), Wat er op het spel staat van Philip Blom (2017) en Schaarste van Sendhil Mullainathan, het kijken van films en documentaires zoals de korte film Take Good Care of my Baby over een alleenstaande moeder in een probleemwijk in Oostende van Klein Verhaal. Maar bovenal het interviewen van meer dan 70 mensen in Nederland en
België van welzijnsmedewerkers tot wetenschappers, van politici tot denkers.

Ons doel voor The Village (Oostende) is om onze analyse van de groeiende ongelijkheid op zo’n intense en interactieve manier in een theatrale en scenografische route vorm te geven, dat een publiek er zich niet aan kan onttrekken en haar eigen positie en keuzes kan bevragen
.

Wij geven niet De Waarheid, of De Oplossing. Wij leggen alleen bloot wat we zien, zowel positief als negatief. We voeren het publiek langs ruimtes met verschillende observaties, belevingen en installaties over de mens, de systemen, de toekomst etc zodat het iedere bezoeker uit dit pallet haar eigen conclusies kan en zal trekken.

App
We gebruiken onze zelf ontwikkelde smartphone app om mensen van de ene plek naar de andere te begeleiden maar ook om hen vragen te stellen en keuzes te laten maken. De omgeving reageert op de app, en de app reageert op de omgeving. Via scenografie, verhalen, tekeningen, informatie en vragen proberen we de bezoeker op verschillende niveaus te prikkelen en bewegen tot zelfreflectie en plaatsbepaling. Waar sta ik tegenover dit alles en wat kan en wil ik doen?