Village Oostende

Interactieve theatrale tentoonstelling van 2,5 kilometer over ongelijkheid

The Village Oostende

The Village is een theatrale, interactieve tentoonstelling van 2.5 kilometer lang op de Oosteroever van Oostende. Een interactieve app leidt je naar verschillende locaties en neemt je op die manier mee door een verhaal over ongelijkheid. Wist je dat 80% van de rijkdom in onze samenleving geërfd is? Wist je dat de kansenongelijkheid onder kinderen in de laatste 10 jaar is verdubbeld? Wist je dat het niet de Darwinistische wet van de sterkste is maar ons vermogen tot empathie die zorgt dat de mens aan de top van de voedselketen staat?

The Village is door de unieke combinatie van verhalen, kunstinstallaties en theatrale elementen op verschillende locaties een verrassende belevingstocht. The Village is een tocht vol dilemma’s en keuzes. The Village zijn verhalen van mensen. Verhalen van de stad.

Voor The Village Oostende deden Stichting Nieuwe Helden en KAAP sinds begin 2018 een uitgebreid vooronderzoek naar het thema ongelijkheid in Oostende en de rest van Vlaanderen en Nederland. Ze spraken met wetenschappers, politici, hulpverleners, ouders en kinderen en vele anderen die dagelijks bezig zijn met ongelijkheid.

Met The Village nemen Lucas De Man en het team van Stichting Nieuwe Helden jou mee in de bevindingen van dit onderzoek. We proberen samen met jou te begrijpen hoe het systeem in elkaar zit. Of en hoe het kan veranderen en welke rol wij daarin zouden kunnen spelen.

De app

Stichting Nieuwe Helden zoekt al jaren naar nieuwe, meer hedendaagse manieren van storytelling. Daarom ontwikkelden zij de afgelopen jaren de interactieve app The Village. Deze app laat het publiek een actief onderdeel zijn van zijn of haar eigen verhaal. De app stuurt, bevraagt, laat zien en horen. Als bezoeker bepaal je zelf hoe snel of langzaam en hoe betrokken of beschouwend je jouw tocht aflegt.

Hoe gaat het precies in zijn werk

• The Village is tijdens Theater Aan Zee iedere dag te bezoeken tussen 11.00-19.30u.
    • Je koopt een kaartje voor een tijdstip naar keuze.
    • Let op! Omdat niet iedereen tegelijkertijd kan vertrekken kan het zijn dat je even moet wachten bij aankomst.
    • De gehele tocht duurt ongeveer 2 tot 2,5 uur, afhankelijk van jouw eigen tempo. Zorg dus voor voldoende tijd tot je volgende voorstelling!
    • We ontvangen je bij vertrekpunt O.666 op de Oosteroever.
    • Daar begeleiden we je bij het installeren en begrijpen van de app.
    • Let op! Beschik je zelf niet over een smartphone? Of blijkt jouw telefoon niet voldoende te werken? Dan zijn er leentoestellen beschikbaar.
    • Heb je zelf een fijne koptelefoon? Neem deze vooral mee! Er zijn ook koptelefoons beschikbaar op de locatie. (en eventueel een splitter zodat je de tocht met zijn tweeën kunt afleggen)
  • Let op! The Village is helaas niet rolstoelvriendelijk, omdat er tijdens de route obstakels en trappen zijn en oneffen grond.

OchArme

The Village is onderdeel van OchArme, het overkoepelende project van Stichting Nieuwe Helden over armoede en ongelijkheid in Nederland en Vlaanderen. De theatervoorstelling Ronja, ook te zien tijdens Theater Aan Zee, is hier een onderdeel van.

Voor meer informatie kijk op: www.ocharme.nl

The Village gaat in première tijdens Theater Aan Zee.

31 juli – 10 augustus 2019

Credits

Gemaakt door | Lucas De Man, Bas van Rijnsoever, Isil Vos, Pascal Leboucq, Mariëlla van Apeldoorn, Anne Caesar, Emiel Rietveld, Hanne Ghekiere, Simon Neels, Maarten Snoeck, Pascal Lervant, Wouter Goedheer, Jip Verwiel, Amber Bloos, Moqod, Naomi Jansen, de studenten van de opleiding Sociaal Werk van HoGent en een heleboel lieve kinderen.

Geproduceerd door | Stichting Nieuwe Helden en KAAP

Met medewerking van | Theater Aan Zee en HoGent

Mede mogelijk gemaakt door | BankGiro Loterij Fonds, het Fonds Podiumkunsten, Amsterdams Fonds voor de Kunsten

Wij danken in het bijzonder | Hans Dewitte en zijn Klein Verhaal, Joost Bonte, Sociaal Huis Oostende, CKG Kapoentje, Antenne, Pascale Cockhuyt, Buurtwerk ‘t Lampeke, De Wissel, FMDO, Decenniumdoelen.be, VZW Samen DiVers, Tineke Decroos, VLIZ en vele anderen die hun tijd, ervaring en kennis met ons wilden delen.