Universum van de Waanzin

Een zoektocht naar de zin van de Waan

Het Universum van de Waanzin is een meerjarig project waarin kunst en de wereld van psychiatrie samenkomen. Het geheel vormt een zoektocht naar een universeel verhaal dat voortkomt uit een persoonlijke gebeurtenis van creator Michaël Bloos. Hieruit komen voort: de voorstelling ISTANBUL, een documentaire, een podcast en verschillende ‘Waanzinnige Avonden.’

Vorig jaar verloor ik mijn vader in Istanbul zijn geest, op zoek naar schrijver Orhan Pamuk. En terwijl hij langzaam in een psychose zakte, raakte hij vermist, in een stad van 21 miljoen mensen.

– Michaël Bloos, theatermaker

De zoektocht in Istanbul wordt voortgezet en hiermee doen we een poging een brug te slaan tussen twee werelden. Die van de kunst en die van de geesteswereld. Omdat de paradox om zowel de schoonheid van fantasie te willen ervaren en tegelijk de controle niet te verliezen Michaël Bloos mateloos fascineren.

De komende tijd bouwt Nieuwe Maker Michaël Bloos samen met Stichting Nieuwe Helden, andere kunstenaars en partners uit musea en de wereld van de GGZ, aan een Universum van de Waanzin en zoekt in theater, film en podcast naar de zin van de waan.

Alle projecten en uitingsvormen zijn multi-inzetbaar en aan te passen aan verschillende contexten.

Credits

Voorstelling Istanbul: | Michaël Bloos – Creator, Acteur | Sanne van Rijn – Eindregie| Gillis Biesheuvel – acteur | Freek Vielen – tekstschrijver | Lucas Kramer – geluidskunstenaar |

Amber Bloos – Artistiek coördinator | Anne van Uum – Creatief producent |