The Exploded View

Een open source onderzoek, een iconisch en modulair paviljoen

Professionals en het publiek inspireren en activeren over de mogelijkheden, voordelen en schoonheid van circulair en biobased de bouwen. Met dit doel werkt Company New Heroes in de Embassy Circular & Biobased Building van World Design Embassies programma (WDE) samen met een groot aantal pioniers uit de wereld van circulair en biobased ontwerpen en bouwen. Via storytelling en verbeelding willen we de vraag naar materialen stimuleren door zowel professionals uit de bouw en architectuur als de consument bewuster te maken van de kwaliteit van biobased materialen. Anderzijds willen we het aanbod van materialen verbeteren door de designers een podium te bieden en te stimuleren zich verder te ontwikkelen. Een belangrijke mijlpaal in deze meerjarige samenwerking is Dutch Design Week (DDW). Hier tonen de partners van de Embassy de resultaten van hun samenwerking in combinatie met eigen projecten.

Voor Dutch Design Week 2019 bouwden we The Growing Pavilion. Een paviljoen van biobased materialen waarin we 75.000 bezoekers mochten ontvangen, dat tot op heden nog in (inter)nationale publicaties verschijnt en dat na de zomer van 2020 onderdeel vormt van het Preview Center van de Floriade. Voor de komende editie heeft Pascal Leboucq van Company New Heroes The Exploded View ontworpen.

The Exploded View is

• een iconisch en modulair paviljoen dat de laatste stand van zaken in circulair en biobased materialen en verhalen (visies en toepassingen) zichtbaar en voelbaar maakt;
  • een open source onderzoek naar de stromen, kwaliteiten en toepasbaarheid van  de in het paviljoen gepresenteerde materialen.

Paviljoen in 2021
Een iconisch paviljoen gemaakt van de circulaire en biobased materialen en verhalen in vorm van een archetype huis. In enkele thematische kamers worden verhalen over materialen en hun noodzaak en bijdrage aan de wereld enerzijds en hun toepasbaarheid in de bouw of woonwereld anderzijds verteld. En een aantal vrije ruimte(s) vertelt het grotere verhaal over wonen en bouwen in de toekomst.

Het vormt het centrale statement en eyecatcher van de Embassy of Circular and Biobased Building tijdens het World Design Event van DDW 2021. Waarna het in zijn geheel of in delen op veel andere podia een breed publiek kan inspireren met de nieuwste materialen en verhalen.

Research programma in 2020
Om tot The Exploded View te komen, zijn we gestart met een open source onderzoek. We gaan we op verschillende plekken (online en offline) samen met pioniers uit de hele keten en binnen de thema’s van The Exploded View op zoek naar de nieuwste biobased materialen en circulaire werkmethoden en hun ‘verhalen’. Samen met een panel van experts maken we per materiaal een compleet en ‘leesbaar’ overzicht van de kwaliteiten en pijnpunten van deze materialen,  waarbij we ook de nu nog onderbelichte waarden als gezondheid en impact op landbouw en milieu meenemen.
Onderdeel van het onderzoeksprogramma is om met een aantal ontwerpers/producenten van experimentele materialen een ontwikkeltraject op te zetten waarbij we, in teken van The Exploded View, een aantal technieken en materialen een stap verder kunnen brengen.

Dutch Design Week 2020
Open Source werken is een van de uitgangspunten. De opgedane kennis gaan we daarom online en fysiek te delen. Vanaf DDW 2020 in een Public Research Installatie, een multimedia maquette van The Exploded View, en vanaf DDW 2021 in The Exploded View. Met het idee dat beide installaties met een bijpassend programma na de première op DDW, langs diverse festivals, beurzen en ontmoetingsplekken kunnen reizen.

Doe je mee?
Ben jij een pionier op het vlak van circulair en biobased building? En wil je via verbeelding en storytelling de circulair en biobased economie aanjagen, samenwerken/ experimenteren met andere pioniers en een breed publiek bereiken? Doe dan mee in de Embassy. Meedoen kan op heel veel manieren: met kennis, met technieken en materialen en financieel.

Voor meer informatie neem contact op met Company New Heroes:

• Emiel Rietvelt – emiel[at]companynewheroes.com
  • Diana van Bokhoven – diana[at]companynewheroes.com