The Exploded View Beyond Building

The Exploded View Beyond Building is een iconische installatie van een huis op ware grootte dat volledig bestaat uit biobased materialen, circulaire bouwmethoden en verhalen over de veranderende waardeketen waar het onderdeel van is.

Schets: Pascal Leboucq, Biobased Creations / creative council The Embassy of Circular & Biobased Building

Living Lab
Van de makers van de award winnende The Growing Pavilion komt nu een groundbreaking living lab. The Exploded View Beyond Building is een samenwerking en ongoing open source onderzoek van bouwers, producenten, agrariërs, wetenschappers, designers, overheden, kennisinstituten, storytellers en kunstenaars die zijn verenigd in The Embassy of Circular & Biobased Building. Samen pleiten we voor een serieuze opschaling en een grondige systeemverandering, want je bouwt een hele wereld als je biobased bouwt.

Via onderzoek, experiment, storytelling, verbeelding (materialisatie) en bijeenkomsten werken we aan nieuwe perspectieven voor duurzaam (circulair en biobased) bouwen en wonen; een circulaire leefomgeving. Zowel professionals als het brede publiek nemen we mee in de resultaten van onze zoektocht. We vertellen wat we ontdekt hebben, maar ook wat we nog niet weten. We tonen de mogelijkheden en de pijnpunten. En we nodigen iedereen uit om mee te denken en mee te doen. Met als doel om het gesprek van “kan dit wel?” te brengen naar “hoe gaan we dit met elkaar goed doen?”. Zo evolueren we naar een herwaardering van wat van waarde is.

De expo-installatie, schaal 1 op 1, vormt de kern van het living lab en kan live bezocht worden, maar krijgt ook een online weergave met verdiepende verhalen en onderzoek. De installatie neemt bezoekers in verschillende thema’s en verhaallijnen mee door de cyclus van circulair en biobased bouwen en toont hoe we meer werelden, dan enkel alleen de bouwwereld, beïnvloeden als we anders gaan ontwerpen en bouwen. We laten zien en ervaren dat er al heel veel op schaal, betaalbaar en behapbaar kan, dat het gezonder is voor mens en wereld en dat het deel is van een veel grotere keten als alternatief voor de huidige vervuiling en uitputting. Zo inspireren wij publiek, beleid, bouw en landbouw en stimuleren hen te herdenken wat echt waarde heeft en verdient.

Floriade 2022 & Dutch Design Week 2021
The Exploded View Beyond Building zal te zien zijn tijdens Floriade 2022 in Almere. De Floriade is het prestigieuze internationale podium voor groene innovaties voor de leefomgeving van de toekomst. Een half jaar lang kan de expo-installatie daar bezocht en beleefd worden. Nog voordat The Exploded View Beyond Building tot leven komt tijdens Floriade, is de installatie al te zien als centrale eyecatcher van The Embassy of Circular & Biobased Building tijdens de Dutch Design Week 2021. De combinatie van de twee evenementen zorgen voor een breed publieksbereik en een enorme impact.

Nieuwe & baanbrekende samenwerkingen
Om The Exploded View Beyond Building te realiseren gaan we met nog meer partners samenwerken, nog meer research doen en nog meer vertellen in woord en beeld, dan we gedaan hebben met The Exploded View: Methodes & Materials (2020). We maken gebruik van kennis die er al is. Daar waar kennis ontbreekt, vragen we onze kennispartners onderzoek te doen. Verhalen en verbeelding maken de resultaten van ons onderzoek kenbaar en helpen tegelijkertijd bij het uitdragen en verspreiden van begrip en liefde voor het circulair en biobased ontwerpen en bouwen.

Doe je mee?
Ben jij een pionier op het vlak van circulair en biobased building? En wil je via verbeelding en storytelling de circulair en biobased economie aanjagen, samenwerken/ experimenteren met andere pioniers en een breed publiek bereiken? Doe dan mee in de Embassy. Meedoen kan op heel veel manieren: met kennis, met technieken en materialen en financieel.

Voor meer informatie neem contact op met Biobased Creations / Company New Heroes:
Diana van Bokhoven – diana@companynewheroes.com – 06 14430780