Ronja

Een theatervoorstelling over armoede en sociale uitsluiting

In de muzikaal-theatrale voorstelling Ronja ontmoeten we Clara, de mama van Ronja. Clara probeert al een aantal jaren rond te komen van een uitkering en de beste moeder van de wereld te zijn voor Ronja. Via haar verhaal ontmoeten we ook de maatschappelijk werkster van Clara die haar er via stapels formulieren bovenop probeert te helpen en de juf van Ronja die ook wel ziet dat Ronja niet altijd een boterham in haar trommeltje heeft, maar niet goed weet hoe ze Clara daarop kan aanspreken. Maar misschien heeft Clara nu eindelijk een uitweg gevonden en die mogelijkheid wil ze graag met u delen!

Via Clara krijgen we een inkijk in de gevolgen van armoede voor een alleenstaande moeder en haar 11 jarige dochter.

Door middel van persoonlijke verhalen en liedjes gebaseerd op tientallen interviews met mensen die dagelijks te maken hebben met armoede proberen we samen met het publiek antwoorden te vinden op vragen als: Wat kunnen wij nou echt doen om het armoedeprobleem op te lossen? Gaat armoede uiteindelijk niet over een verregaande sociale en maatschappelijke ongelijkheid die we gezamenlijk, stilzwijgend aanvaarden en in stand houden?

De voorstelling is onderdeel van het project OchArme een artistiek en journalistiek project rondom armoede en ongelijkheid in Nederland en Vlaanderen. ocharme.nl

Daarvoor werkt Stichting Nieuwe Helden samen met onder andere Stichting Doen, KAAP – kunstencentrum in Brugge en Oostende, Theater aan Zee Oostende, Artistiek Collectief Barranja uit Haacht en Verkadefabriek Den Bosch.

Regie: Isil Vos                                                                                                                                                                Regie-assistentie: Mariella van Apeldoorn                                                                                             Tekst: Isil Vos en Koen Deca                                                                                                                                 Spel: Terri van Splunder, Koen Deca en Senna Yasmina Allaui                                                       Muziek: Koen Deca                                                                                                                                                    Video: Oostblok Media                                                                                                                                            Eind-regie: Lucas De Man

Fotografie: INDIMAH

Illustratie: Anne Caesar

Co-productie: Stichting Nieuwe Helden en Verkadefabriek

Met dank aan: ‘t Lampeke, Het Sociaal Huis Oostende, CKG Kapoentje, Luc Deneffe en De Wissel, Klein Verhaal, Decenniumdoelen.be, Pascale Cockhuyt, De Antenne, Tamia, Bente en iedereen die de tijd nam om onze eindeloze vragen te beantwoorden.