Ronja

Een theatervoorstelling over armoede en sociale uitsluiting

In de muzikaal-theatrale voorstelling Ronja ontmoeten we Klara, de mama van Ronja. Klara probeert rond te komen van een leefloon en de beste moeder van de wereld te zijn voor Klara. We ontmoeten ook de maatschappelijk werker van Klara en de beleidsmaker die de regels en de kaders maakt waarbinnen de maatschappelijk werker probeert te werken en de medewerker van het OCMW en de docente van Ronja die ook wel ziet dat Ronja niet altijd een boterham in haar trommeltje heeft, maar niet goed weet hoe ze Klara daarop kan aanspreken. We ontmoeten ze allemaal en proberen hun worstelingen met het systeem te begrijpen.

Door middel van persoonlijke verhalen en liedjes gebaseerd op tientallen interviews met mensen die dagelijks te maken hebben met armoede proberen we samen met het publiek antwoorden te vinden op vragen als: Wat kunnen wij nou echt doen om het armoedeprobleem op te lossen? Gaat armoede uiteindelijk niet over een verregaande sociale en maatschappelijke ongelijkheid die we gezamenlijk, stilzwijgend aanvaarden en in stand houden?

De voorstelling is onderdeel van het project OchArme een artistiek en journalistiek project rondom armoede en ongelijkheid in Nederland en Vlaanderen.

Daarvoor werkt Stichting Nieuwe Helden samen met onder andere Stichting Doen, KAAP – kunstencentrum in Brugge en Oostende -, Theater aan Zee in Oostende en Verkadefabriek Den Bosch.

Regie: Isil Vos
Regie-assistentie: Mariella van Apeldoorn
Tekst: Isil Vos en Koen Deca
Spel: Terri van Splunder en Koen Deca