Project New Heroes

A project about the possibilities and responsibilities of upcoming generations

Nieuwe Helden wil met Project New Heroes de noodzakelijke praktisch-ethische dialoog openen over de mogelijkheden en verantwoordelijkheden van onze generatie. Om op die manier gezamenlijk de dreigende groeiende ongelijkheid tegen te gaan zodat we alle mensen een menselijk bestaan kunnen geven in de (nabije) toekomst. Dit doen we binnen één groot multidisciplinary storytelling project waarin we onderzoek doen naar de vier grote dilemma’s van onze toekomst: Pursuit of Happiness, Updating Humanity, Upgrading Nature en Death of Death.

Pursuit of happiness
Elke dag gelukkig en content. Nooit meer een off-day, of erger nog een heuse burn-out. Alle psychologen kunnen zich omscholen. Maar hoe blij is blij zonder verdriet? Waar blijft de ruimte voor het hele spectrum van menselijke emoties in onze ratrace naar eeuwig geluk? Wat is het effect op werk en leven als je steeds gelukkig moet zijn? En wat gebeurt er als jou dat niet lukt?

Updating humanity
Of het nu via biologische manipulatie is, via cyborgtechniek of de creatie van niet-organische wezens, de mens is maakbaar geworden. We printen en vervangen organen. We verbinden onszelf aan het internet. Onze designer baby’s zijn superslim en kankervrij. Maar wat gebeurt er met degenen voor wie dit niet binnen bereik ligt? En hoe ver kan je gaan voor de mens zichzelf verliest?

Upgrading Nature
Met biohacking en synthetische biologie lossen we alle voedsel- en milieuproblemen op in onze laboratoria. Nieuwe bacterie nodig om onze plastic soep op te eten? Malaria uit de mug verbannen? Geen probleem, de maakbare mens speelt voor God in alle ecosystemen! Maar wie bepaalt wat ‘goed’ is en wat ‘slecht’? En wat gebeurt er buiten het laboratorium?

Death of death
Eeuwig leven is toch wel de ultieme antidote tegen het menselijke FOMO. Oneindig tijd om alles te kunnen doen wat het leven te bieden heeft. Nooit meer afscheid nemen van geliefden. Maar met het oplossen van de dood wordt ouder worden een taboe. Ook zal het de mens in een ongekende spirituele crisis storten, want wat betekent het leven zonder dood? Wat gebeurt er met liefde? Met gemis?

De onderwerpen hebben elk een dualiteit in zich, zijn tegelijkertijd positief en negatief, beloven mogelijkheden en voorspellen gevaren. Ze roepen telkens de kernvraag op: hoe dan? Met Multidisciplinary storytelling bouwt Nieuwe Helden één meta-project waarin we de komende vier jaar de praktisch-ethische dialoog voeren met het publiek, zowel live als online. Vanuit ons onderzoek naar de vier dilemma’s creëren we hiervoor verschillende internationale, theatrale en modulaire verhalen. Als eerste presenteren we Robin, een theatrale lecture performance over happiness op de werkvloer. Daarnaast maken we een serie liveshows waarin alle dilemma’s aan bod komen: Mensen onder de 40 beantwoorden vragen van mensen onder de 40 over de nabije toekomst.