OOG Amsterdam

Een kunstinstallatie die je ogen opent

OOG is een project van creator Lucas de Man en ontwerper Pascal Leboucq. OOG is een levensechte iris van ruim vier meter doorsnede dat hangt aan een gebouw in de stad, waarin de toeschouwer kan plaatsnemen. Stichting Nieuwe Helden ontwikkelde de theatrale en interactieve installatie voor Den Bosch in 2014. Nu is het tijd om OOG aan Amsterdam cadeau te geven. Omdat iedereen gezien mag worden, zeker in de anonimiteit van de hoofdstad.

Vanaf augustus 2018 verschijnen enorme ogen op de gevels van gebouwen, langs het IJ, de ring of in het centrum van Amsterdam. Zittend in de stoel wordt de bezoeker uit het gebouw in het OOG gereden. Wanneer het OOG zich sluit, neemt het de toeschouwer mee in het prachtige audiovisuele kijkspel. Deze kunstinstallatie in de publieke ruimte neemt je mee op een liefdevolle zoektocht naar de ziel van de stad én naar jezelf. Een ervaring om je ogen bij te sluiten.

De gigantische ogen zijn een vertaling van de ontwikkelingen in de maatschappij: afnemende cohesie, groeiende individualisering en ontstaan van een anonimiteitsbeginsel. Steeds meer mensen ervaren de anonimiteit van de stad. Mensen voelen zich er vaak niet gezien en niet gehoord. Met de OGEN toont de stad een menselijk gezicht. OOG geeft de mogelijkheid om even in de lucht, los van alles te hangen, te kijken en niets te moeten, ont-moeten.

Kijk voor alle informatie op: www.oogamsterdam.nl

Wil jij er zeker van zijn OOG te kunnen ervaren? Koop dan hier alvast je ticket: https://oogamsterdam.nl/bestel-tickets/