Installatie OchArme

Installatie over kinderen en hun toekomstdromen in Amsterdam Noord

In de tuin voor het karakteristieke Poortgebouw van de Tolhuistuin in Amsterdam Noord staan vanaf 28 mei 2020 5 houten huizen. De huizen stellen 5 gebouwen voor die hier, in dit gebied hebben gestaan, voordat alles in dat gebied zo snel begon te veranderen.

Als bezoeker kun je de huizen individueel en op ieder moment dat het jou uitkomt bezoeken. Binnen luister je naar de toekomstdromen van kinderen die hier hebben gewoond en kom je erachter hoe groot de kans is dat zij hun dromen kunnen waarmaken.

In 2018 en 2019 deed Stichting Nieuwe Helden een artistiek en journalistiek project naar armoede en ongelijkheid in Nederland en Vlaanderen. In de zomer van 2019 kwam dit onderzoek samen in het project The Village Oostende: een app gestuurde interactieve, theatrale tentoonstelling van 2,5 kilometer. Tijdens het theaterfestival Theater aan Zee in Oostende, België, was The Village in zijn geheel 10 dagen lang te bezoeken.

De app leidde het publiek langs 7 kunstinstallaties die allemaal meer inzicht in het thema Ongelijkheid probeerden te geven.

In onze tuin staat nu een van die installaties. We hebben haar mee terug naar huis genomen, naar Amsterdam Noord. Ook hier verrijzen luxe appartementencomplexen naast oude arbeiderswoningen en is de ongelijkheid zichtbaar en onzichtbaar aanwezig.

In deze tijd van grote uitdagingen waarin de ongelijkheid opnieuw pijnlijk duidelijk wordt en de meest kwetsbaren opnieuw de grootste slachtoffers zijn, is het tijd om dit verhaal hier te vertellen.

Om de verhalen te kunnen luisteren heb je een speciale app nodig. Deze kun je eenvoudig downloaden op je telefoon. Ga naar je PLAY- of APPstore en zoek op New Heroes Village. Installeer de app. Wanneer je voor de op locatie voor de huisjes staat klik je op Tolhuistuin en open je het hoofdstuk Ocharme. Vanaf daar wijst de rest zich vanzelf.

Deze installatie is tot stand gekomen door een samenwerking tussen Tolhuistuin Amsterdam en Stichting Nieuwe Helden.