GROEI

Groot biobased concept, onderdeel van de Rabobank Residency

GROEI is een concept-project van vormgever Pascal Leboucq en Lucas De Man wat is ontstaan tijdens de Artist in Residency van Stichting Nieuwe Helden bij de Rabobank. Het project is ontstaan vanuit de wens van de Rabobank om een nieuw icoon voor de Rabobank te ontwerpen. Niet een potserig, arrogant beeld maar een symbool van de nieuwe koers die gaat om de menselijke maat, verbinding en een ode aan de ontwikkelingen in de food en agri wereld. Een circulair kunstwerk dat zowel de kwetsbaarheid als de kracht laat zien.

GROEI is ontworpen als een sculptuur in de vorm van een oprijzende mens figuur van negen meter hoog dat volledig is opgebouwd uit 6000 blokken mycelium. Mycelium is een netwerk van schimmels die als levende lijm functioneert voor het binden van organisch afval waarop eetbare zwammen kunnen worden gekweekt. Het wordt over de hele wereld steeds meer gebruikt als essentieel element van medicijnen tot bouwmaterialen, van voedingsbron tot afvalverwerking, een natuurlijke verbinder.

Na afloop van het kweekproces van de 6000 mycelium blokken, worden de blokken en de kweekbak opgehaald bij de verschillende locaties en met de blokken wordt een mens figuur gebouwd. De mens figuur zit op zijn hurken en strekt zijn handen uit naar al wie er voor staat. Het is geen knieval maar een aanbod. Hij/zij is immers even zoekend als wie hij/zij ontmoet.

De 6000 mycelium blokken, die allen in een ander stadium van ontwikkeling zijn, worden gedroogd voor ze bevestigd worden. Op die manier groeit het mycelium niet meer verder en behoudt het mooi haar vorm. De handen van de mens figuur echter groeien wel nog door en leveren smaakvolle eetbare paddenstoelen die elke week opnieuw van de handen geoogst kunnen worden.