Goud van Brabant

Een multimedia project over het verleden van Brabant

Goud van Brabant is een project van de provincie Noord-Brabant, Erfgoed Brabant en Stichting Nieuwe Helden, om erfgoed dichter bij de mensen brengen. Onderdeel van het project is de vraag aan creatieve talenten om een Brabants verhaal van vroeger vanuit hun eigen discipline te verbeelden.

Coach
Hier hebben 90 talenten op gereageerd. De 20 beste ideeën hebben een budget van 1.000 euro en een coach gekregen om het verhaal daadwerkelijk te produceren tot een film van twee tot vier minuten.

Met ‘Cornelia’ hebben Caron en Simonis volgens de jury dé metafoor voor erfgoed gecreëerd. Juryvoorzitter Henri Swinkels, gedeputeerde van de provincie Noord-Brabant: “Cornelia is een prachtige verbeelding van de dynamiek van erfgoed in het veranderend landschap en wat dat doet met mensen. Een  emotioneel verhaal dat je onmiddellijk raakt. Indrukwekkend hoe menselijke expressie en beweging zo natuurgetrouw met een poppetje van klei overgebracht kan worden.”

In de top drie stonden ook De Gloeiige van Justus van den Elsen en Kruidendokter van Inge Jansen. ‘Een mini-speelfilm voor dit budget is fantastisch. Special effects zijn top, perfecte research en alles professioneel doorgevoerd’, aldus de jury over De Gloeiige.  Over Kruidendokter meldt het juryrapport: ‘ Een ontroerend verhaal, waarbij de gekozen kunstvorm (animatie) goed werkt. Niveau van de tekeningen is hoog, en de vlakverdeling heel tof’.

Kruisheren
De beste tien films worden vanaf 17 oktober vertoond in het tv programma Goud van Brabant op Omroep Brabant, een multimedia productie die erfgoed dichter bij de Brabanders – oud én jong – brengt. Naast de tien films vertellen elke aflevering diverse Brabanders op hun eigen manier een verhaal uit de rijke geschiedenis van Brabant. Verder interviewen kinderen opa’s en oma’s en bezoeken bekende Brabanders plekken waar je de geschiedenis van Brabant nog kunt voelen. Filmmaker Daan Jongbloed tenslotte geeft een inkijkje in de maanden die hij doorbracht met de laatste zes Kruisheren in het klooster Sint Agatha.

Zie voor meer info de projectwebsite: goudvanbrabant.nl

Projectleider: Diana van Bokhoven
Medewerkers: Elske Verbraak (Stichting Nieuwe Helden), Ruut van der Beel (filmmaker), Sofie Moons (Provincie Noord-Brabant) en Laura Hondebrink (Erfgoed Brabant)
Mogelijk gemaakt door: Provincie Noord-Brabant