Floriade, nieuwe plek voor The Growing Pavilion

Iconisch biobased paviljoen met wisselende expositie

The Growing Pavilion, ons iconisch biobased paviljoen dat meer dan 75.000 bezoekers tijdens Dutch Design Week 2019 trok, is vanaf 1 augustus 2020 te bezoeken op Floriade Preview in Almere.  We hopen je daar te ontmoeten en nog meer mensen te inspireren op het gebied van biobased bouwen en ontwerpen. Bovendien presenteren we een nieuwe tentoonstelling van biobased ontwerpers met ideeën die onze interieurs en levens gaan veranderen.

Wisselende exposities
The Growing Pavilion is een iconisch voorbeeld van CO2 negatief bouwen en ontwerpen. Het is een ode aan de kracht en de schoonheid van biobased materialen. Dit komt eveneens tot uiting in de exposities in het paviljoen. Deze worden door Dutch Design Foundation in samenwerking met Company New Heroes geprogrammeerd. De wisselende tentoonstellingen zijn gerelateerd aan de thema’s van Floriade Expo 2022: Greening the City, Feeding the City, Healthying the City en Energising the City.

Biobased X Health Het eerste thema dat wordt uitgediept is gezondheid, wellicht wel relevanter dan ooit. We tonen werken van vijf Nederlandse designers die met biobased materialen werken aan een gezond woon- en leefklimaat. Afgedankte bloemen krijgen dankzij Jessica Rijkers een nieuw leven in duurzaam én pesticiden-vrij textiel. Studio Klarenbeek & Dros werkt aan een circulair algensysteem. Martijn Straatman maakt van mest waardevolle nieuwe objecten. Mireille Steinhage prikkelt ons bewustzijn met luchtzuivering door zoutkristallen. Studio Nienke Hoogvliet deelt haar onderzoek naar hoe natuurlijk textiel bijdraagt aan de gezondheid van de drager. En Emma van der Leest toont ontwerpen op basis van bacteriën en schimmels.

Credits The Growing Pavilion
Design : Pascal Leboucq (Company New Heroes)
Concept : Pascal Leboucq & Lucas De Man (Company New Heroes) & Eric Klarenbeek (Klarenbeek & Dros)

The Growing Pavilion is mede mogelijk gemaakt door Stichting Doen, Brabant C, BPD cultuurfonds en Prins Bernhard Cultuur Fonds Beter Bouw Fonds.
The Growing Pavilion is gebouwd door Fiction Factory, Tentech en Buitink Technology. In samenwerking met Primum, HuisVeendam, ECO-board, Krown.bio, Braindrop, Impershield, Houthandel Looijmans, TenCate Outdoor Fabrics, Juro Coating, BotanicBites, Sounding Bodies, BioBased Delta, Centre of Expertise Biobased Economy (CoEBBE), Natuurvezel Applicatie Centrum (NAC), Noorderwind, Floriade Almere 2022.

The Growing Pavilion is een project van Company New Heroes en Dutch Design Foundation.