Echo’s van Istanbul

Echo’s van Istanbul is een audio- en ervarings-installatie over psychose en wat die met zijn omgeving doet.

Echo’s van Istanbul is een audio- en ervarings-installatie over psychose en wat die met zijn omgeving doet. De tentoonstelling opent dit jaar in Museum Dr. Guislain in Gent. In vorm, geluid, licht en schaduw ontvouwt zich een verhaal en een gevoelswereld. Het verhaal van een vader die alles inclusief zichzelf kwijtraakt op reis in Istanbul. Van een moeder die haar twee jongvolwassen kinderen zonder twijfelen naar de miljoenenstad stuurt om hun vader op te sporen. Van een broer en een zus die in de sporen treden van hun vader.

Wij, de bezoekers, bewegen ons door een haast meditatieve ruimte met stalen platen, water, bollen van glas en langzaam bewegend licht.

De  breekbare glazen bollen lijken te zweven in de strakke stalen kaders; alsof de geest gevangen is in de structuur van staal die er tegelijk voor zorgt dat het glas niet valt en uiteenspat in de diepte eronder.

Af en toe horen we stemmen – een man, een vrouw, een meisje en een jongeman. Hoe langer men luistert, hoe meer men begrijpt van een gezin dat omgaat met de gekte van een vader.

Op een liggende stalen plaat wordt water letterlijk in beweging gezet door de trilling van stemmen. Op zijn beurt kaatst het licht de trilling van het water als een schaduwspel op de muur. In het golvende water zouden we op de muur de Bosporus kunnen ontwaren. Ergens achter ons horen we zacht een minaret, die het hogere aanroept.

Als we plaatsnemen op een van de vier stoelen – het zouden de vier plekken binnen het gezin kunnen zijn – merken we dat wij nu in beweging worden gezet. De stemmen trillen letterlijk door ons heen, door speciale tactiele microfoons die in de stoel zijn bevestigd. Het water in ons lichaam golft nu, de stemmen zitten in ons.

Het uiterst langzaam verplaatsende licht laat onze schaduwen vallen op de muur waardoor we ons als in Plato’s grot wanen.

Echo’s van Istanbul opent half oktober 2021 bij Museum Dr. Guislain in Gent en reist daarna door naar Nederland.