Jazz Factory

JAZZ ORCHESTRA OF THE CONCERTGEBOUW & LUCAS DE MAN

Het Jazz Orchestra of the Concertgebouw (JOC), de meest swingende bigband van Nederland, gaat een samenwerking aan met theatermaker Lucas De Man, diens Stichting Nieuwe Helden, en Hotel Arena. Onder de noemer Jazz Factory organiseren zij zondagmiddagen met muziek, spoken word, interviews en wijn. De eerste van de reeks, met als thema ‘Take Me To Church’, vindt plaats op zondag 21 mei (aanvang 15:30).

De kapel van het Hotel Arena in Amsterdam wordt op vier zondagmiddagen de broedplaats voor nieuwe muziek van het Jazz Orchestra of the Concertgebouw. In een thematisch middagconcert wordt het publiek betrokken bij het creatieve proces en het ontstaan van nieuwe muziek van het JOC. Lucas De Man, in de rol van presentator en mediator, gaat met zijn scherpe analytische vermogen proberen het artistieke proces van het Jazz Orchestra of the Concertgebouw te duiden en inzichtelijk te maken voor de buitenwereld. Deze wijze van onderzoek heeft de basis gevormd voor o.a. de voorstellingen De Man door Europa, Wij Varkenland en De Man Is Lam. Ook in het Tv-programma Kunstuur werkt hij op een vergelijkbare wijze. Ieder concert heeft een centraal thema dat terugkomt in de muziek, in interviews met musici en in teksten van jonge opiniemakers, schrijvers en dichters. Hotel Arena biedt een bijzonder ambiance voor het event met een uit eind negentiende eeuw daterende kapel, een intieme patio als ontvangstruimte en een unieke ligging aan het Oosterpark. Daarbij selecteert Hotel Arena selecteert speciaal voor deze middagen een toepasselijke wijn rondom het thema.