Wij, VarkenLand 2012

De Provincie West-Vlaanderen, 3 kunstencentra en 11 steden en gemeenten stelden in het najaar van 2012 een rondreizend project over de identiteit in West-Vlaanderen voor.

Onder de sprekende titel ‘Wij VarkenLand – de herinnering, het verlangen en het z(w)ijn’ gingen theatermaker Lucas De Man en filmregisseur Gilles Coulier in het najaar van 2012 op creatief onderzoek naar de identiteit in West-Vlaanderen.

Met een theatervoorstelling, een kortfilm en een mega-multimediaal varken toerden ze langs 8 West-Vlaamse gemeenten (Meulebeke, Kortemark, De Panne, Poperinge, Diksmuide, Menen, Zonnebeke, Tielt), van 31 augustus tot en met 28 oktober 2012. In elke stad of gemeente hield de karavaan een weekend lang halt. Elke gemeente creëerde daarbij haar eigen kunstzinnige publieke installatie, vertrekkend vanuit het iconische beeld van ‘ het varken’, en zorgde gedurende het hele weekend voor inhoudelijk passende randactiviteiten voor het ruime publiek. Als apotheose palmde deze karavaan met de creaties uit de verschillende gemeenten de steden Kortrijk (9 tot 11 november), Oostende (16 tot 18 november) en Brugge (23 tot 25 november) in.

Met ruim 230 partners, meer dan 20 000 bezoekers en meer dan 30 mediaverslagen is dit het grootste project dat Nieuwe Helden tot nu toe heeft gerealiseerd. Wil je weten wat er wanneer precies in dit project gebeurd is en foto’s zien, ga dan naar de projectwebsite: www.wijvarkenland.be

VERDERZETTING VAN HET PROJECT

De film en solo gaan wegens in 2013, 2014 en 2015 als losse projecten verder.

voor de film zie: gilles coulier www.watchandbehave.be Kortfim stond op Cannes 2013!

voor de solo zie: stichting nieuwe helden Wij Varkenland Solo