De Man Is Lam

Over religie, vaderschap, agressie, kwetsbaarheid, vrouwen, seks en intimiteit. Actueel en gebaseerd op waargebeurde en persoonlijke verhalen.

Tv presentator en creator Lucas De Man, fotograaf en filmmaker Ahmet Polat en audiovisueel talent Rashif El Kaoui zijn gefascineerd door de positie van de man in onze samenleving. Vanuit hun mix van culturen, werelden en disciplines starten ze een persoonlijke zoektocht naar wat het vandaag de dag betekent om man te zijn. Het resultaat is een eigentijdse, prikkelende theatervoorstelling (zie speellijst hieronder), film/fotografie serie en audioproject/radiodocumentaire.

Verhalen verzamelen

De drie makers bevinden zich alle drie in dezelfde totaal verschillende werelden van kunst, vechtsport, religie, sociale vernieuwing, media, Europa en vrouwen. Lucas is een Vlaming in Nederland, Ahmet Turks-Nederlands en Rashif Marrokaans-Vlaams. Ze zien zich geconfronteerd met uiteenlopende en tegenstrijdige verwachtingen rondom man-zijn. Hoe ben je een prins in het huishouden maar een man in bed? Waar zijn de ‘meesters’ in het basisonderwijs heen? Hoe wel stoer maar niet macho te zijn? Wat betekent ‘Vader’ in een geseculariseerde wereld? Wat geef je mee aan je zoon als je je afvraagt wat je eigen vader je geleerd heeft? Wat is kwetsbaarheid? Hier willen Lucas, Ahmet en Rashif het met mannen in Nederland en Vlaanderen over hebben.

Als onderdeel van onze zoektocht naar persoonlijke verhalen van de mannen in onze samenleving gaan we de straat op om aan hen te vragen wanneer zij zich voor het eerst man voelden.

Van, door en met: Lucas De Man, Ahmet Polat, Rashif El Kaoui
Vormgeving: Pascal Leboucq | Projectcoördinator: Amber Bloos

meer info vind je op de projectwebsite www.demanislam.nl

De Man Is Lam wordt gemaakt in co-productie met Het Zuidelijk Toneel en Stage-Z (het producerende huisgezelschap van Theater Zuidplein).